Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موسيقي ما – سال 95 در حوزه موسيقي پاپ پر از اتفاقات خوب و بد بود اما به هرحال گذشت. حالا اهالي پاپ همانند ساير هنرمندان و مردم ايران چشم به سال جديد دوخته‌اند تا برايشان سرشار از اتفاقات خوب باشد. البته شروع سال جديد تا کنون براي خواننده‌هاي موسيقي پاپ پرکار بوده و اغلب اين چهره‌ها در شهرهاي مختلف ايران اجراهاي نوروزي خود را روي صحنه مي‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما هم در سرويس موسيقي پاپ سايت «موسيقي ما» تصميم گرفتيم تا نگاهي به 12 ماهي که پشت سر گذاشتيم بيندازيم و مهمترين اتفاقات هر ماه را مرور کنيم. اگر دوست داريد نگاهي به سالي که گذشت داشته باشيد و بدانيد که چه اتفاقاتي را در 95 داشتيم اين مطلب را تا پايان بخوانيد و نهايتاً به سوالاتي که در انتها مطرح کرديم پاسخ بدهيد:
  *فروردين 95؛ ماه کم حاشيه مثل هميشهشروع سال 95 و عيد نوروز طبق روال چند سال اخير، بحث‌ تيتراژهاي تلويزيوني و آهنگ‌هاي نوروزي داغ بود. در بين اين کارها سه قطعه بيش از بقيه مورد توجه قرار گرفت. اولين آنها، تيتراژ برنامه تحويل سال شبکه اول سيما با صداي «عليرضا عصار» بود. اين خواننده باسابقه پس از سال‌ها دوباره به تلويزيون بازگشت و اثري به نام «من با توام» را ارائه کرد که بازتاب‌هاي زيادي در ميان مخاطبان داشت. عليرضا عصار همان زمان در گفتگو با سايت «موسيقي ما» اعلام کرد که فصل جديد فعاليت‌هاي هنري‌اش شروع شده و همينطور هم شد و سال 95 برايش پربار بود.

«مهران مديري» هم يکي ديگر خواننده‌هاي جنجالي نوروز 95 بود. او تيتراژهاي سريال «زعفراني» و همچنين برنامه «دورهمي» را با موسيقي «مهيار عليزاده» اجرا کرد. تيتراژ اول سريال زعفراني تم فولک و تنظيمي ريتميک داشت و تقريباً نزديک به کارهايي بود که چند سال قبل با صداي مهران مديري در گروه دارکوب يا سريال‌هايي نظير شب‌هاي برره شنيده بوديم. اما تيتراژ پاياني زعفراني يک والس آرام بود. اما تيتراژ فصل اول برنامه دورهمي بيش از اين دو کار مورد توجه قرار گرفت و در ميان مخاطبان هم هيت شد. مهيار عليزاده به سراغ فضايي جديد رفت و توانست ابعاد ديگري از صداي مهران مديري را در اين کار معرفي کند.

«عليرضا طليسچي» اولين چهره‌ سال 95 بود که خبر اخذ مجوز فعاليتش منتشر شد. روز 15 فروردين اين خواننده اعلام کرد که اولين آلبوم رسمي‌اش به نام «دقيقه‌هام» مجوزهاي لازم براي انتشار را دريافت کرده و به زودي منتشر مي‌شود.

«عماد طالب‌زاده» اولين چهره پاپ امسال بود که خبر بيماري‌اش بازتاب‌هاي زيادي داشت. شانزدهم فروردين بود که خبر عمل جراحي اين خواننده جوان به دليل اختلالات گوارشي اعلام شد و موجي از نگراني را در ميان مخاطبان ايجاد کرد و اين ترس به وجود آمد که شايد او هم به بيماري مرحوم «مرتضي پاشايي» دچار شده است. اما خوشبختانه او پس از مدتي دوباره به عرصه موسيقي بازگشت.

در روز 18 فروردين خبر اولين کنسرت مشترک «محمد اصفهاني»، «بنيامين بهادري»، «محمد عليزاده» و «شهرام شکوهي» منتشر شد. کنسرتي که ارديبهشت‌ماه در سالن اوبرهاوزن آلمان برگزار شد.

بيست و سوم اين ماه بود که گفتگويي از «محسن چاوشي» در سايت «موسيقي ما» منتشر شد و او اعلام کرد که نمي‌تواند بين قطعه «سنتوري» و قطعه پرطرفدار «کجايي» براي سريال «شهرزاد» يکي را انتخاب کند. يک روز بعد «داريوش مهرجويي» کارگردان فيلم سنتوري نسبت به حرف‌هاي چاوشي واکنش نشان داد و اعلام کرد که قطعه کجايي براي «سنتوري؛ مرد پائيزي» ساخته  شده بود.

روز 31 فروردين «بهنام صفوي» مهمان دفتر سايت «موسيقي ما» بود. او در گفتگوي مفصل ويدئويي توضيحاتي در مورد بيماري خود در سال 94، حواشي صحبت‌هايش در مورد مرتضي پاشايي و همچنين آلبوم جديد و فعاليت‌هاي آينده‌اش بيان کرد.

حميد عسکري در آخرين روز اول ماه سال آلبوم ششم خود به نام «ديوونه‌وار» را به بازار عرضه کرد. اثري با ترانه‌هاي «علي ايليا» و تنظيم‌هاي «شهاب اکبري»، «کوشان حداد»، «مهران عباسي» و «مهران خالصي» که در سکوت کامل به بازار عرضه شد.
  *ارديبهشت 95؛ مرگ غريبانه يک نوازنده با اخلاقچهارم ارديبهشت اولين کنسرت‌هاي محمد عليزاده در تهران برگزار شد. اين خواننده با چهار سانس برنامه در سالن ميلاد اجراهاي خود را آغاز کرد و روند خوب فروش بليت‌هايش که از سال 93 شروع شده بود را ادامه داد و بيشتر تعداد سانس کنسرت را در سال 95 در تهران برگزار کرد و از اين حيث رکورددار بود.

6 ارديبهشت نسخه پيانويي قطعه کجايي محسن چاوشي با نوازندگي «فريبرز لاچيني» منتشر شد. اقدام غيرمنتظره اين هنرمند پيشکسوت در حالي مورد توجه قرار گرفت که او سابقه ساخت موسيقي دهها فيلم و سريال را در کارنامه دارد و تا کنون با خوانندگان مطرح زيادي همکاري کرده است.

در همان روز گفتگويي از «علي عطشاني» در سايت «موسيقي ما» منتشر شد و اين کارگردان توضيحاتي در مورد همکاري با «مازيار فلاحي» در فيلم‌سينمايي «يادم تو را فراموش» در مقام بازيگر عنوان کرد. او همچنين گفت که قطعه فلاحي براي فيلمش از آهنگ «قلب يخي» هم بيشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

8 ارديبهشت آلبوم «معجزه» با صداي بهنام صفوي منتشر شد. او در اين مجموعه با چهره‌هاي گوناگوني همکاري کرد و «روزبه بماني» ترانه‌اي براي بهنام صفوي سروده بود که ارتباط زيادي با مقوله بيماري اين خواننده پاپ داشت. صفوي 31 ارديبهشت اولين کنسرت معجزه را در تهران روي صحنه برد.

کنسرت هشتم و نهم ارديبهشت فرزاد فرزين در سالن ميلاد هم اتفاقات جالبي داشت. او در اين برنامه قطعه نوستالژيک «پشت صحنه» را اجرا کرد و «مهدي مدرس» و «مهدي مقدم» همراه او روي صحنه اين کار را خواندند.

سيزدهم ارديبهشت مراسم رونمايي و جشن امضاي کتاب «دنياي اين روزاي من» شامل مجموعه سروده‌هاي روزبه بماني برگزار شد. در اين برنامه جمع کثيري از هنرمندان موسيقي شرکت کردند و دهها مخاطب روزبه بماني با او ديدا کردند.

چهاردهم ارديبهشت اولين خبر تلخ موسيقي پاپ در سال 95 منتشر شد. «شاهرخ پورميامين»، نوازنده خوش‌اخلاق و حرفه‌اي گيتار الکتريک، پس از مدتي دست و پنجه نرم‌کردن با بيماري از دنيا رفت. مراسم تشييع اين هنرمند روز شانزدهم ارديبهشت و در غياب مسئولان موسيقي کشور برگزار شد همين مسأله سوالات و انتقادات زيادي را به دنبال داشت. او سابقه همکاري با چهره‌هايي نظير دکتر «محمد اصفهاني»، «عليرضا عصار» و «فرمان فتحعليان» را داشت.

عليرضا طليسچي و بابک جهانبخش هم دو خواننده‌اي بودند که به ترتيب در روزهاي 14 و 21 ارديبهشت آلبوم‌هاي خود به نام‌هاي «دقيقه‌هام» و «حالم خوبه» را منتشر کردند.
  *خرداد 95؛ ماه درگذشت مرد تنهاي شبرضا صادقي سوم خرداد و پس از برگزاري تور کنسرت‌هايش در آمريکا گفتگوي مفصلي با سايت «موسيقي ما» در اين زمينه انجام داد. يکي از نکات جالب آن گفتگو اعتراف رضا صادقي به اين بود که تصور اشتباهي نسبت به مخاطبان ايراني خارج از کشور داشته و پس از برگزاري اين تور متوجه شده که آنها به طرز فکر و ادبيات ما نزديک هستند.

در تاريخ چهارم خرداد دهمين آلبوم رضا يزداني به نام «دوئل در آينه» منتشر شد. اين اثر به تهيه‌کنندگي «علي اوجي» شامل شانزده قطعه بود و سازبندي متفاوتي نسبت به ساير آلبوم‌هاي اين خواننده داشت.

پنجم خرداد روز اعتراض طرفداران زنده‌ياد «مرتضي پاشايي» بود. آنها به حضور بدل‌هاي خواننده محبوب خود در برنامه «خندوانه» گلايه داشتند و اين سوژه رامبد جوان براي خيلي‌ها سوال‌برانگيز شد. در ادامه پدر مرتضي پاشايي هم نامه‌اي در اين زمينه منتشر کرد.

«مهدي يراحي» اولين خواننده‌اي بود که در يک کنسرت به «اصغر فرهادي» بابت کسب جوايز مختلف در فستيوال «کن» تبريک گفت. او در کنسرت پنجم خردادماه خود به اين هنرمند تبريک گفت و قطعاتي را به اصغر فرهادي و تيم توليد فيلم فروشنده تقديم کرد.

«رحمان» در روز ششم خرداد اولين آلبوم رسمي خود به نام «يه عاشق» را منتشر کرد. او که شرکت‌کننده يکي از مسابقات استعداديابي بود در اين مجموعه با چهره‌هاي مطرحي نظير کامران رسول‌زاده، پدرام کشتکار، مهران خليلي و مدويد لطيفي همکاري داشت.

در روز نه خرداد مهدي يغمايي آلبوم «چمدون تو» را به بازار عرضه کرد. اثري با چهارده قطعه که برخلاف آلبوم قبلي‌ اين خواننده بدون حاشيه به بازار عرضه شد و در آن چند چهره مطرح موسيقي پاپ حضور داشتند.

روند پرآلبوم بازار قبل از ماه مبارک رمضان با انتشار آلبوم «احساس پاک» در روز دوازده خرداد ادامه پيدا کرد. اين اثر با صداي «بابک مافي» دوازده قطعه داشت و در آن هنرمنداني نظير «امير ارجيني»، «عليرضا پيروزي» و «علي ثابت» و... حضور داشتند.

شانزدهم خردادماه بود که انتشار خبر خوانندگان تيتراژهاي ماه مبارک رمضان در سايت «موسيقي ما» بازتاب‌هاي زيادي داشت. «مهدي يراحي» و «محسن يگانه» قرار بود تيتراژهاي برنامه ماه عسل را بخوانند. قطعه مهدي يراحي به نام «نگو نگفتي» چند روز پس از آغاز ماه مبارک رمضان به صورت تک‌آهنگ منتشر شد و اين اثر رکورد دانلود قطعات ماه را زد و بيش از يک ميليون بار از «تماشاخانه» سايت «موسيقي ما» دانلود شد. آهنگ يگانه هم مورد توجه مخاطبانش قرار گرفت و در مواردي علاوه بر تيتراژ آغازين ماه عسل، در تيتراژ پاياني هم پخش مي‌شد. «محمد عليزاده»، «علي زندوکيلي»، «حجت اشرف‌زاده»، «حسين توکلي» و «محمدرضا مقدم» ساير خوانندگان تيتراژهاي برنامه‌هاي مختلف سيما در ماه مبارک رمضان بودند.

«محسن چاوشي» روز هفده خرداد آلبوم «امير بي‌گزند» را به بازار عرضه کرد. اين اثر با مديريت هنري «بهروز صفاريان» و حضور هنرمنداني نظير «کوشان حداد»، «فرشاد حسامي» و «عادل روحنواز» توليد شده بود. محسن چاوشي در روز انتشار اين اثر گفت:«امير بي‌گزند برآمده از خلجان‌هاي روحي آدم‌ها است.»

امام مهمترين اتفاق خرداد درگذشت «حبيب محبيان» بود. خواننده باسابقه‌اي که در بيست و يکم اين ماه دار فاني را وداع گفت. اين هنرمند در منزل خود واقع در يکي از روستاهاي رامسر فوت کرد و پس از برگزاري مراسم تشييع در همان جا به خاک سپرده شد.
  *تير 95؛ ماه کم سر و صدافرزاد فرزين دوم تيرماه در گفتگويي با سايت «موسيقي ما» خبر از برگزاري کنسرت 1410 داد. او طي روزهاي 29 و 30 تير کنسرتي را در سالن ميلاد روي صحنه برد که به گفته فرزين سناريو‌ي آن در حال و هواي اجراهاي سال 1410 خورشيدي بود و او به همراه نوازندگانش با گريم و طراحي صحنه متفاوت روي صحنه رفتند.

در شب شهادت حضرت علي(ع) اولين همکاري «محمد عليزاده» با برنامه ماه عسل «احسان عليخاني» منتشر شد. اين خواننده قطعه‌اي را به نام «دستان مرا بگير» براي شب‌هاي قدر ماه عسل آماده و ارائه کرد.

حسن پيغان خواننده مطرح هرمزگاني روز نهم تير و در سن 40 سالگي به دليل ايست قلبي درگذشت. او دو آلبوم به نام‌هاي «پشيمون» و «دوسم داري» داشت و با برخي خوانندگان نظير ناصر عبداللهي و رضا صادقي همکاري کرده بود.

«خشايار اعتمادي» پس از دو دهه فعاليت در موسيقي پاپ اولين‌ تک‌آهنگ خود به نام «تداعي کن» را يازدهم تيرماه در فضاي مجازي منتشر کرد. «ياسر داووديان» ترانه‌سرا و آهنگساز و «حامد برادران» تنظيم‌کننده اين اثر بود. خشايار اعتمادي در روز انتشار اين قطعه گفتگويي هم با سايت «موسيقي ما» داشت و در مورد اولين تک‌آهنگش و همچنين برگزاري کنسرت‌هايش توضيحاتي را ارائه کرد اما در سال 95 او موفق به حضور روي صحنه نشد.

محسن چاوشي روز 12 تير بازهم خبرساز شد. اين خواننده براي اولين‌بار ويدئوي کوتاهي از اجراي زنده خود را منتشر کرد که در آن بخش‌هايي از قطعه «متأسفم» را خوانده بود. اين اتفاق در حال رخ داد که طي سال‌ها منتقدان چاوشي اعتقاد داشتند که صداي خوانندگي او واقعي نيست. البته پس از اين ويدئو باز هم چنين انتقاداتي نسبت به او بيان شد و شايد تا زماني که روي صحنه نرود تداوم داشته باشد.

شانزدهم تيرماه و همزمان با تعطيلات عيد سعيد فطر کنسرت بابک جهانبخش به يک دليل عجيب لغو شد. او به همراه اعضاي گروهش در ترافيک بيست ساعته جاده شمال گرفتار شدند و نتوانستند به اجراي خود در سالن تله‌کابين رامسر برسند. جهانبخش پستي در اين زمينه منتشر و اعلام کرد که اجرايش 17 تير برگزار خواهد شد.

اميد حاجيلي پس از هشت سال دومين آلبوم خود به نام «حاجيليتو» را 22 تير روانه بازار کرد. او در اين مجموعه باز هم به سراغ همان فضاي پرانرژي و ريتميک خود رفته بود و توانست نظر مثبت طرفدارانش را جلب کند. «نقش جمال» يکي از قطعات اين مجموعه بود که اميد حاجيلي آن را به ياد مرحوم «ناصر عبداللهي» با تنظيمي جديد قرار داده بود.

حامد زماني 28 تير قطعه «هفت تير» را منتشر کرد. اثري با ترانه «قاسم صرافان» که به برخي موضوعات روز جامعه ايراني اشاره داشت و سوژه آن در ميان مخاطبان جنجالي شد.
  *مرداد 95 ؛ ماه المپيکهفتم مرداد «شهرام شکوهي» در آستانه کنسرت تهرانش گفتگوي مفصلي با سايت «موسيقي ما» داشت که جنجال‌هاي زيادي به پا کرد. صحبت‌هاي اين خواننده در مورد سبک خود و اينکه اولين موج موسيقي تلفيقي همه‌گير در بازار را ايجاد کرده بازتاب‌هاي گوناگوني بين مخاطبان و اهالي موسيقي داشت.

نوزدهم مرداد آلبوم دوازده قطعه‌اي «قايق کاغذي» اثر گروه «پازل بند» منتشر شد. «آرين بهاري» و «علي رهبري» که قبلاً به عنوان آهنگساز و تنظيم‌کننده با خواننده‌هاي مختلف همکاري مي‌کردند اين بار آلبوم شخصي خودشان را به بازار عرضه کردند.

در همين روز قطعه «مدال مردمي» با صداي «فرزاد فرزين» و ترانه روزبه بماني به کاروان ورزشي ايران در المپيک 2016 تقديم شد. اين اثر با همت مرکز آواي انقلاب اسلامي توليد شده بود. البته فرزين در بيست و پنجم همين ماه دي وي دي تصويري کنسرت شوک را هم به کارگرداني برادران بوشهري به بازار عرضه کرد.

روز 21 مرداد و در جريان کنسرت «مهدي يراحي»، احسان عليخاني براي اولين‌بار حضور روي صحنه کنسرت را تجربه کرد. اين مجري پرطرفدار تلويزيون بخش‌هايي از ترانه «به من نگاه کن» از سروده‌هاي خودش را دکلمه و سپس مهدي يراحي اين کار را اجرا کرد.

«غلامرضا صنعتگر» در گفتگوي مفصل خود که 24 مرداد از سايت «موسيقي ما» منتشر شد توضيحات کاملي در مورد بيماي و روند درمانش اعلام کرد. او همچنين به اين نکته اشاره داشت که بازگشت صدايش با عنايت خاصه حضرت امام رضا(ع) بوده است.

گروه نه نفره موسيقي محلي اسپانيا به خوانندگي «پاول ره‌يس» به مدت سه شب در تالار وحدت اجراي زنده داشتند. کولي‌ها طي روزهاي 23، 24 و 25 مرداد کارهاي خاطره‌انگيزشان را خواندند. 28 مرداد هم نشست خبري کنسرت موسيقي محلي اسپانيا با حضور چهره‌هاي مطرح برگزار شد و کولي‌ها پاسخ‌گوي سوالات اصحاب رسانه‌ها بودند.
  *شهريور 95 ؛ ماه اولين‌هادر روز 4 شهريور بليت‌هاي اولين کنسرت رسمي «اشوان» ظرف مدت کمتر از هشت ساعت به اتمام رسيد. استقبال از اولين اجراي زنده اين خواننده جوان با وجود اينکه آلبوم رسمي در بازار ندارد بسيار جالب بود و او علاوه بر اجراي 27 شهريور، سه سانس ديگر هم در سالن ميلاد برنامه داشت.

هشت شهريور بود که گفتگوي مفصل حامد زماني با سايت «موسيقي ما» منتشر شد. اين خواننده ضمن صحبت در مورد قطعه «7 تير» اعلام کرد که قصد انتشار يک آلبوم اجتماعي را دارد.

رضا يزداني روز نهم شهريور خبرساز شد. اين خواننده به جمع آرتيست‌هاي کمپاني IBANEZ راه پيدا کرد. خبر همکاري او با اين شرکت بازتاب‌هاي زيادي داشت چون او اولين خواننده‌اي بود که به عنوان آرتيست يک کمپاني توليد ساز انتخاب مي‌شد.

در همين روز 9 شهريور آلبوم «سي‌سالگي» با صداي احسان خواجه‌اميري منتشر شد. آلبومي که يازده قطعه داشت و تمامي تنظيم‌هايش اثر «هومن نامداري» بود. اين خواننده در عصر همان روز رونمايي بزرگي براي آلبومش در مجموعه کاخ نياوران برگزار شد و از آن استقبال بسيار خوبي به عمل آمد.

يازدهم شهريور، فرزاد فرزين هشت ويدئو از آلبوم تصويري «شوک» را به صورت رايگان منتشر کرد. اين اتفاق مدتي پس از جشن رونمايي و امضاي اين آلبوم رخ داد و با بازخورد مثبت طرفداران فرزين همراه شد.

«سيامک عباسي» پس از هفت سال فعاليت حرفه‌اي در عرصه موسيقي آلبوم «خوشبختيت آرزومه» را 17 شهريور منتشر کرد.  اين خواننده روز 29 شهريور بالاخره به طلسم طولاني مدت خود پايان داد و در اولين کنسرت‌ رسمي‌اش براي اولين‌بار از چهره خود رونمايي کرد. اين اتفاق بازتاب‌هاي زيادي در فضاي مجازي داشت و کنسرت سيامک عباسي به دليل استقبال خوب مخاطبان براي 3 مهر هم تمديد شد.

انتشار گفتگوي مفصل رضا تاجبخش با سايت «موسيقي ما» در روز 21 شهريور براي اين موزيسين بي‌حاشيه خبرساز شد. چون او ضمن توضيح در مورد کنسرت بابک جهانبخش براي اولين‌بار به شکل تفصيلي در مورد برنامه‌هايش براي فعاليت در عرصه خوانندگي صحبت کرد.

23 شهريور و پس از مدت‌ها آلبوم «ديده بيدار» با صداي «فرمان فتحعليان» منتشر شد. اين خواننده باسابقه آلبومش را به شکل مجازي و از طريق يکي از اپليکيشن‌هاي موسيقي به مخاطبانش ارائه کرده بود تا دانلودهاي غيرقانوني اثرش کمتر شود.

«اميرحسين آرمان» بازيگر جوان سينما و تلويزيون 27 شهريور در گفتگو با سايت «موسيقي ما» در مورد فعاليت‌هاي خود در عرصه خوانندگي صحبت‌هاي جالبي به ميان آورد. او همچنين اعلام کرد که چند تک‌آهنگ تا پيش از انتشار آلبومش به مخاطبان ارائه خواهد کرد.

28 شهريور مراسم رونمايي از کتاب «پاييز سال بعد» رستاک حلاج برگزار شد. اين کتاب شامل مجموعه سروده‌هاي رستاک بود و مراسم رونمايي‌اش با استقبال جالب جمعي زيادي از مخاطبان همراه بود.

در آخرين روز تابستان هم «شهاب اکبري» که به عنوان تنظيم‌کننده با خواننده‌هاي مطرح زيادي همکاري داشته در گفتگوي اختصاصي با «موسيقي ما» از آلبومي که قرار بود براي مرحوم «علي طباطبائي» توليد شود پرده برداشت. او اعلام کرد که با محسن يگانه سال‌ها قبل در حال توليد آلبومي براي آن بازيگر فقيد بودند که به دلايلي اين پروژه متوقف مي‌شود.
  *مهر 95 ؛ ماه ورود به سينما«کامران تفتي» روز ششم مهرماه کنسرت آلبوم «عکس زمستوني تهران» را در تالار ايوان شمس روي صحنه برد. اين خواننده و بازيگر در اولين اجراي زنده خود توانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند.

بنيامين بهادري 7 مهر و پس از مدت‌ها حضور سر صحنه فيلمبرداري فيلم‌سينمايي «سلام بمبئي» کنسرتي را در تهران برگزار کرد. اما مهترين تفاوت اجراي او اين بود که بنيامين با نوازندگاني جديد و بدون معرفي رهبر ارکسترش روي صحنه رفت. اواخر مهرماه هم تاريخ دقيق اکران سلام بمبئي اعلام شد.

دهم مهرماه خبر و گزارش کنسرت خيريه مهدي يراحي در کوره‌هاي آجرپزي منطقه شمس‌آباد تهران برگزار شد. اين خواننده اواخر شهريور و پس از حضور در برنامه «خندوانه» قول داد و که در صورت همراهي شهرداري تهران براي مردم يکي از مناطق محروم شهر اجراي زنده داشته باشد. به اين ترتيب متفاوت‌ترين کنسرت سال را در يک کوره‌ آجرپزي و بدون تجهيزات ويژه نورپردازي و صدابرداري برگزار کرد. صدها نفر از ساکنان منطقه شمس‌آباد کنسرت مهدي يراح را از نزديک تماشا کردند.

14 مهر اکران فيلم‌سينمايي «ربوده‌شده» به کارگرداني «بيژن ميرباقري» و با بازي «روزبه بماني» آغاز شد. اين اولين تجربه سينمايي بماني محسوب مي‌شد و حضورش در اين فيلم اتفاقاً واکنش مثبت منتقدان سينما را هم به دنبال داشت. روزبه بماني قطعه «خسته‌شدم» را براي اين فيلم خوانده بود.

سازمان رسانه‌اي اوج در روز 18 مهر ويدئوي رفيقم حسين(ع) را با صداي حامد زماني و حاج عبدالرضا هلالي منتشر کرد. در اين ويدئو علي ضياء و محسن مسلمان هم حضور جالبي داشتند و همين مسأله توجه مخاطبان را به ويدئوي رفيقم حسين(ع) جلب کرد.

فرزاد فرزين روز 24 مهر به تيتر اخبار موسيقي و سينما آمد. در اين روز اعلام شد که او در پروژه سريال «عاشقانه» به کارگرداني «منوچهر هادي» همبازي «محمدرضا گلزار» شده است.

ارژنگ اميرفضلي روز 25 مهر و در گفتگو با سايت «موسيقي ما» اعلام کرد که به زودي مجموعه دکلمه‌هاي خودش را منتشر خواهد کرد. اين بازيگر سينما و تلويزيون بر اين نکته تأکيد داشت که قصد ورود به خوانندگي را ندارد و فقط نوشته‌هاي خودش را به صورت دکلمه به مخاطبان ارائه مي‌کند.

28مهرماه خبر ورود يکي ديگر از خوانندگان پرطرفدار پاپ به عرصه سينما از سايت «موسيقي ما» منتشر شد. اين براي اولين‌بار بود که طالب‌زاده پس از سال‌ها فعاليت در عرصه موسيقي بازيگري را تجربه مي‌کرد. سرمايه‌گذار فيلم سکه 28 مهرماه توضيحات جالبي را در مورد نحوه حضور اين خواننده در فيلمش عنوان کرد.
  *آبان 95؛ ماه حضور پررنگ اهالي موسيقي در سينمااول آبان قطعه «خسته شدم» با صداي روزبه بماني منتشر شد. اين اثر که براي فيلم‌سينمايي ربوده شده بود در حقيقت اولين اثر رسمي بماني با صداي خودش محسوب‌ مي‌شد و «خسته شدم» در بين محبوب‌ترين قطعات ماه آبان «تماشاخانه» هم قرار گرفت.

«هومن نامداري» دوم آبان و در گفتگو با سايت «موسيقي ما» جزئيات اجراهاي احسان خواجه‌اميري در آمريکا و کانادا را تشريح کرد. او در اين روز آب پاکي را هم روي دست طرفداران اين خواننده ريخت و رسماً اعلام کرد که تور کنسرت‌هاي آلبوم «سي‌سالگي» از زمستان در ايران شروع مي‌شود.

16 آبان خبر اخذ مجوز اولين آلبوم رسمي «فريمن» منتشر شد. او در گفتگويي با «موسيقي ما» اعلام کرد که آلبومش با تمامي آلبوم‌هاي بازار تفاوت دارد و در همان روز قطعه «برگرد» را هم منتشر کرد.

ماه سينمايي اهالي موسيقي در 23 آبان تکميل شد. مهدي يراحي در اين روز که مصادف با تولدش هم بود براي اولين‌بار قطعه «نفس» را در افتتاحيه فيلم‌سينمايي «نفس» به کارگرداني «نرگس آبيار» با همراهي رضا تاجبخش و احسان ني‌زن اجرا کرد. 24 آبان هم گفتگوي مفصل «موسيقي ما» با مهدي يراحي و نرگس آبيار منتشر شد و هر دو آنها از همکاري در فيلم «نفس» ابراز رضايت کردند. قطعه يراحي براي فيلم نفس ترانه‌اش از سروده‌هاي «آرش مهرابي» بود و اين خواننده علاوه بر آهنگسازي، تنظيم نفس را با همراهي «سعيد زماني» انجام داده بود.

24 آبان و يک روز پس از سالگرد درگذشت زنده‌ياد «مرتضي پاشايي» پدر اين موزيسين فقيد در اظهارنظري جنجالي اعلام کرد که حدود 100 قطعه از پسرش هنوز باقي مانده است! گفتگوي ناصر پاشايي بازتاب زيادي در ميان مخاطبان داشت و برخي در برابر انتشار آثار جديدي با صداي مرتضي پاشايي جبهه گرفتند.
  *آذر 95 ؛ ماه کم ‌خبردر اولين روز از آخرين ماه پاييز نمايش «هفت مجلس در عزا و معجزه» به کارگرداني «محمد رحمانيان» به پايان رسيد. در اين نمايش جمعي از بازيگران مطرح حضور داشتند و «رضا يزداني» هم چند قطعه را اجرا مي‌کرد.

داستان‌هاي کش‌دار «داريوش مهرجويي» و محسن چاوشي درباره پروژه «سنتوري 2» باز هم ادامه پيدا کرد و اين کارگردان باسابقه سينما 5آذر در گفتگويي تند با سايت «موسيقي ما» اعلام کرد که حتي اگر چاوشي التماس هم کند اجازه بازگشتش به پروژه سنتوري را نمي‌دهد!

«صابر خراساني»، شاعر آييني و انقلاب‌اسلامي، روز 9 آذر گفتگوي مفصلي با سايت «موسيقي ما» داشت و ديدگاه‌هايش در مورد شعر مذهبي را بيان کرد. او همچنين در اين گفتگو از علايق خود در عرصه موسيقي گفت و اينکه کارهاي احسان‌ خواجه‌اميري و همايون شجريان و محمد عليزاده را دوست دارد و با مهدي يراحي هم دوست است.

11آذر و در آستانه ايام شهادت امام رضا(ع) دکتر محمد اصفهاني در گفتگو با سايت «موسيقي ما» خاطرات اجراي قطعه «ولايت عشق» را مرور کرد. او همچنين در آن گفتگو به اين نکته اشاره داشت که از زمان اجراي اين قطعه، احترام و محبت مردم به او دوچندان شد.

بنيامين بهادري 17 آذر و همزمان هفته اول اکران فيلم‌سينمايي سلام بمبئي در گفتگويي پيش‌بيني کرد که اين فيلم رکورد فروش تاريخ سينماي ايران را مي‌شکند. او همچنين تلويحاً به اين موضوع اشاره داشت که بازيگري برايش جدي‌تر شده است.

محمد عليزاده که پرفروش‌ترين خواننده پاپ سال 95 بود روز 19 آذر در گفتگويي با «موسيقي ما» اعلام کرد که به فکر افزايش تعداد سانس‌هايش برنامه‌اش است و گفت:«به منتقدانم سلام من را برسانيد!»

فرزاد طالبي رييس دفتر موسيقي وزارت ارشاد روز 22 آذر در گفتگو با سايت «موسيقي ما» به ابهامات در مورد روند اخذ مجوز براي تک‌قطعات پاسخ داد و اعلام کرد که هنرمندان براي گرفتن مجوز هر تعداد تک‌آهنگ در طول سال محدوديتي ندارند.

27 آذر و در اقدامي نوستالژيک، علي ضياء سه خواننده قديمي موسيقي پاپ يعني چنگيز حبيبيان و بيژن خاوري و عباس بهادري را به برنامه «فرمول يک» دعوت کرد و اين سه هنرمند روايت‌ها جالبي در مورد خاطرات گذشته خود داشتند.
  *دي 95 ؛ ماه آلبوم‌هاشروع زمستان با قطعات ويژه شب يلدا رنگ و بويي موسيقايي داشت. فريدون آسرايي، سيامک عباسي، حجت‌ اشرف‌زده، امير عظيمي و حامد همايون از جمله خوانندگاني بودند که در اين روز آثارشان منتشر شد. محسن يگانه هم در همان روزهاي اول دي موزيک ويدئوي «بهت قول ميدم» را منتشر کرد. اين در حقيقت نسخه اجراي زنده بهت قول ميدم در کنسرت تهران او بود و به شکل عجيبي اين ويدئو دست به دست شد و بازخوردهاي زيادي براي يگانه به دنبال داشت.

14 دي دومين آلبوم رسمي مهدي احمدوند به نام «ساعت 7» منتشر شد. او دو سال پيش آلبوم «از اين ساعت» را به بازار عرضه کرده بود و در آلبوم جديدش آهنگسازي و ترانه‌سرايي و تنظيم بسياري از قطعاتش را خودش انجام داده بود.

23دي‌ماه اولين آلبوم حامد همايون به نام «دوباره عشق» به تهيه‌کنندگي شرکت «ترانه شرقي» منتشر شد. خواننده‌اي که روند شهرت و موفقيتش از اسفند 94 آغاز شد و ظرف مدت کوتاهي توانست صداي خود را به گوش هزاران مخاطب موسيقي پاپ برساند. پس از انتشار اين آلبوم يک نشست خبري هم برگزار شد و محسن رجب‌پور در جريان اين نشست همه عوايد حاصل از فروش اولين کنسرت حامد همايون که در جشنواره موسيقي فجر برگزار مي‌شد را به موسسه محک اهدا کرد.

آلبوم «گفتم نرو» با صداي محمد عليزاده و به تهيه‌کنندگي شرکت «ايران گام» از 26 دي به بازار عرضه شد. اين خواننده پرمخاطب در آلبوم خود با چهره‌هايي نظير مهرزاد اميرخاني، محمد کاظمي، شهاب اکبري، معين راهبر و ميلاد ترابي همکاري کرده بود. اين آلبوم توانست روند فروش بليت‌هاي اجراهاي محمد عليزاده در تهران را باز هم ارتقا دهد.

يکي از اتفاقات مهم موسيقايي دي‌ماه برگزاري جشنواره موسيقي فجر بود. جشنواره‌اي که در بخش پاپ اتفاق خيلي خاصي نداشت و حامد همايون و محمد عليزاده خبرسازترين چهره‌هاي اين بخش بودند. حامد همايون اولين حضورش روي صحنه را تجربه کرد و بليت‌هاي 4سانس اجرايش در مدت کمتر از يک روز به پايان رسيد.

محمد عليزاده هم پرفروش‌ترين خواننده جشنواره بود. چون او ظرف يک هفته برگزاري جشنواره 4 سانس در برج ميلاد و 2 سانس هم در سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللي روي صحنه رفت. در پايان اين جشنواره هم سايت «موسيقي ما» در حوزه سايت‌هاي موسيقي به عنوان رسانه برگزيده معرفي شد.
  *بهمن 95 ؛ ماه بازگشت ماه بهمن با غم و اندوه فاجعه پلاسکو آغاز شد و موزيسين‌هاي زيادي تحت تأثير اين اتفاق قطعاتي را منتشر کردند. اما در اجراي چهارم بهمن حامد همايون از سوي محسن رجب‌پور، اعلام شد که کنسرت 6 بهمن اين خواننده براي احترام به قربانيان فاجعه ساختمان پلاسکو لغو شد.

اما مهمترين کنسرت پاپ اين ماه اجراي عليرضا عصار بود. اين خواننده باسابقه پس از سال‌ها به صحنه بازگشت و اتفاقاً اين بازگشت با استقبال گرم مخاطبان همراه شد. او از 5 تا 8 بهمن به مدت 4 شب در سالن ميلاد با قطعات خاطره‌انگيز و چند اثر جديد روي صحنه رفت. در اين برنامه ارکستر بزرگ به رهبري پويا نيکپور او را همراهي مي‌کردند و اميد نعمتي هم خواننده مهمان يک قطعه بود.

هشتم بهمن کنسرت کامران رسول‌زاده در تالار ايوان شمس با يادبود ويژه‌اي از شهداي آتش‌نشان پلاسکو برگزار شد. در اين برنامه «ارشا اقدسي» پرفورمنس آتش را به ياد آن قهرمانان اجرا کرد و اين برنامه با حضور تيم بدلکاري‌اش و اجراي کامران رسول‌زاده بازتاب زيادي در فضاي مجازي داشت.

16 بهمن اولين آلبوم رسمي «نيما علامه» به نام «مبارکم باشه» منتشر شد. اين مجموعه شامل 10 قطعه بود و پس از سال‌ها انتظار اين خواننده براي ورود به عرصه رسمي موسيقي پاپ منتشر مي‌شد.

نوزده بهمن چهارمين آلبوم مهدي يراحي به نام «آينه قدي» منتشر شد. يراحي در اين مجموعه به سراغ فضاي کاملاً متفاوتي نسبت آلبوم‌هاي گذشته‌اش رفته بود و چند چهره جديد هم در توليد قطعات آينه قدي با او همکاري داشتند. اين خواننده عصر روز انتشار آلبومش مراسم رونمايي از اين اثر را برگزار کرد و در جريان برنامه خود قطعاتي را هم به صورت زنده براي دوستدارانش خواند.

اميد حاجيلي 27 بهمن گفتگوي مفصلي با سايت «موسيقي ما» داشت و درباره آلبوم حاجيليتو و ساير فعاليت‌هايش صحبت کرد. اما اظهارنظر او درباره اينکه ديدگاه منتقدان اصلاً برايش مهم نيست جالب بود و بازتاب‌هاي گوناگوني به دنبال داشت.

30 بهمن گزارش ميداني مفصلي از فروش آلبوم‌هاي موسيقي در سايت «موسيقي ما» منتشر شد. براساس اين گزارش طي ماه‌هاي اخير آلبوم‌هاي حامد همايون و مهدي يراحي رقابت نزديکي در فروش با يکديگر داشتند.
  *اسفند 95 ؛ ماه مرگ واژهنشست خبري آلبوم «مي‌فهممت» با صداي «محمدرضا فروتن» روز اول اسفند برگزار شد. اين مجموعه 27 بهمن با ترانه‌هايي از مرحوم «افشين يداللهي» و موسيقي «بابک زرين» به بازار عرضه شده بود. فروتن در نشست خبري آلبوم مي‌فهممت که با حضور عوامل مجموعه برگزار شد اعلام کرد که روياي موسيقي قبل از سينما برايش مهم بوده است.

کوشان حداد در گفتگوي مفصل با سايت «موسيقي ما» که 8 اسفند منتشر شد براي اولين‌بار در مورد همه ناگفته‌هاي پانزده سال فعاليت حرفه‌اي خود در عرصه موسيقي صحبت کرد. اين تنظيم‌کننده در جريان اين گفتگو که پربيننده‌ترين مطلب زمستان 95 «موسيقي ما» هم از همکاري با محسن چاوشي، فرزاد فرزين و بابک جهانبخش و مهدي يراحي و... گفت. کوشان حداد همچنين اعلام کرد که قطعه «سکوت» محسن يگانه قرار بوده با تنظيم او منتشر شود و حتي تمام ملودي‌هاي وسط و آخر آن نسخه از قطعه سکوت که منتشر شد براي او بوده است.

8 اسفند قطعه «زندان» با صداي محسن چاوشي براي اولين‌بار در تيتراژ برنامه «خندوانه» پخش شد. اين اثر با شعري از مولانا از مدت‌ها قبل خبرساز شده بود و چند مرتبه تأخير در انتشار داشت.

خبر جديدترين مجموعه ساخته‌هاي «مهيار عليزاده» با صداي «مهران مديري» روز 14 اسفند منتشر شد و در بين مطالب پربيننده قرار گرفت. مديري در اين مجموعه اشعار مولانا را خوانده و قرار است اين آلبوم در سال 96 به بازار عرضه شود.

روز 15 اسفند خبر تلاش چند ستاره پاپ براي نجات يک محکوم به اعدام، خبر اصلي رسانه‌هاي موسيقي بود. محسن چاوشي، رضا صادقي، عماد طالب‌زاده، کامران رسول‌زاده و محسن شيرالي و... از جمله چهره‌هايي بودند که با انتشار پست‌هايي در صفحات خود از مخاطبان درخواست کردند تا به نجات سهيل کمک کنند. ظرف مدت کوتاهي پس از اين اتفاق، همه مبلغ مورد نياز براي حق‌المصالحه تکميل شد.

آلبوم «تيک» با صداي ميثم ابراهيمي 15 اسفند روانه بازار عرضه شد. نکته حائز اهميت آلبوم تيک اين بود که علاوه بر سي دي در قالب فلش مموري هم در اختيار مخاطبان قرار مي‌گرفت. اين مجموعه شامل پانزده قطعه بود و در آن جمعي از چهره‌هاي مطرح و جوان پاپ حضور داشتند.

17 اسفند آلبوم «خداي عشق» با صداي «فريان» منتشر شد. 4 تنظيم اين آلبوم اثر «بهزاد عبدي» و با نوازندگي ارکستر ناسيونال اوکراين بود. ساير آهنگسازي و تنظيم و ترانه‌سرايي اين مجموعه يازده قطعه‌اي اثر خود فريان بود. آلبوم خداي عشق در بسته‌بندي شبيه به نوار کاست منتشر شده بود و اين موضوع ديدگاه‌هاي مختلفي را به دنبال داشت.

از نيمه اسفند به بعد برنامه «سه ستاره» با اجراي «احسان عليخاني» آغاز شد. يکي از بخش‌هاي اين برنامه انتخاب بهترين تيتراژ تلويزيون در سال گذشته بود. روز 18 اسفند «علي لهراسبي» در گفتگويي با «موسيقي ما» اعلام کرد که انتخاب‌هاي برنامه سه‌ستاره مديريت‌شده هستند. اظهارنظر او در حالي بود که تيتراژ سريال «آرام مي‌گيريم» با صداي لهراسبي در جمع گزينه‌هاي برنامه سه ستاره قرار نداشت.

رضا يزداني 19 اسفند و در گفتگو با «موسيقي ما» از برگزاري اجراهاي خود در سوئد خبر داد. اين خواننده پس از انتشار آهنگ جديد خود به نام «باروني» در شهرهاي گوتنبرگ و استکهلم روي صحنه رفت.

و مهمترين و تلخ‌ترين اتفاق ماه اسفند و يکي از مهمترين اتفاقات سال گذشته درگذشت دکتر «افشين يداللهي» بود. اين شاعر و ترانه‌سراي مطرح روز بامداد 25 اسفند بر اثر سانحه رانندگي حوالي هشتگرد درگذشت. در اين حادثه همسر و برادر همسر او به شدت مجروح شدند و هنوز در بيمارستان بستري هستند. مراسم تشييع پيکر مرحوم يداللهي هم جمعه 27 اسفند و با حضور انبوه علاقه‌مندانش و هنرمندان از تالار وحدت برگزار شد.


*اما به نظر شما سال 95 چطور بود؟ و مهمترين اتفاقات موسيقي پاپ در سال 96 چه خواهد بود؟

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۷۲۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...

به گزارش همشهری آنلاین، ‌با این حال اگر از طرفداران تیلور سوئیفت سوال کنید که علت علاقه‌شان به این هنرمند چیست؟ احتمالا پاسخ دهند که چون می‌توانند با ترانه‌های او همزاد پنداری کنند و به راحتی خود را به عنوان راوی ترانه‌هایش تصور کنند اما در کنار این ویژگی نمی‌توان ارتباط عمیق سوئیفت با طرفدارانش را نادیده گرفت؛ چراکه او هنرمندی است که اگر یکی از سوپر طرفدارانش در آسیا بیماری لاعلاجی داشته باشد و نیاز به کمک مالی داشته باشد، حمایت خود را دریغ نمی‌کند و چه بسا که به دیدن آن طرفدار برود. همچنین ارتباط او در فضای مجازی با طرفدارانش غیر قابل انکار است، ارتباطی از جنس لایک کردن پست‌های طرفدارانش در فضای مجازی گرفته تا اشتراک‌گذاری آن پست‌ها.

اما چرا امروز از تیلور سوئیفت می‌نویسیم؟ در هفته‌های اخیر سونامی اخباری از جدیدترین آلبوم سوئیفت به نام «The Tortured Poets Department» در فضای مجازی منتشر شد که از ثبت چندین رکورد جدید به نام این هنرمند می‌گفت.

در حقیقت سوئیفت با انتشار یازدهمین آلبوم استودیویی خود رکورد بیشترین پخش آلبوم، آهنگ و هنرمند را در یک روز در Spotify و سایر پلتفرم‌های موسیقی به ثبت رساند؛ رکوردی که با بیش از ۳۰۰ میلیون استریم (پخش آنلاین موسیقی) آلبوم جدید او طی یک روز به ثبت رسیده است.

اما این تنها رکوردی نبود که یازدهمین آلبوم استودیویی سوئیفت در کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار در Spotify شکست. بلکه اولین تک‌آهنگ آلبوم جدید او به نام «Fortnight» با حضور «پست مالون» رکورد بیشترین پخش‌شده در یک روز را ثبت کرد.

سوئیفت پیش از این هم با انتشار آلبوم «Midnights» در اکتبر ۲۰۲۲ رکورد Spotify را برای پخش‌شده‌ترین آلبوم در یک روز و پخش‌شده‌ترین هنرمند در یک روز را در اختیار داشت. این آلبوم همچنین در سایر پلتفرم‌های پخش موسیقی، رکورد بزرگترین آلبوم پاپ تمام دوران را با استریم‌های روز اول در Apple Music شکست. همچنین این آلبوم در اولین روز انتشار خود به پرمخاطب‌ترین آلبوم آمازون موزیک تبدیل شد.

اما پس از خواندن این اخبار درباره سوئیفت، شاید برای شما هم سوال شود که سوئیفت دقیقا چرا تا این حد محبوب است که طی یک روز جدیدترین آلبومش با ۳۰ قطعه موسیقی، بیش از ۳۰۰ میلیون بار در اسپاتیفای شنیده می‌شود؟

پیش از پاسخ به این سوال باید گفت که نمی‌توان با وجود تور پرطرفدار Eras، تسخیر جایگاه‌های نخست چارت موسیقی بیلبورد آمریکا، ثروت میلیارد دلاری، ۱۲ جایزه گرمی، تأثیر گسترده او بر فرهنگ موسیقی پاپ و موفقیت احیای آلبوم‌های قبلی‌اش، شهرت و موفقیت عظیم سوئیفت را انکار کرد؛ موفقیتی که تصادفی نیست.

در ادامه اما نگاهی خواهیم داشت به علت محبوبیت جهانی سوئیفت در جهان از نگاه چند کارشناس و منتقد موسیقی آمریکایی.

عکس | تیلور سوئیفت شخصیت سال تایم ٢٠٢٣ شد

موسیقی سوئیفت

توبی کوئینزبرگ که یک کارشناس موسیقی مشهور است، می‌گوید: «نمی‌توانیم درباره موفقیت تیلور سوئیفت بدون اذعان به توانایی استثنایی او در نوشتن آهنگ‌هایی که آشنا و در عین حال متمایز، قابل دسترس و معمولی هستند صحبت کنیم. تاکید بر این نکته مهم است که نوشتن آهنگی مانند آهنگ‌هایی که تیلور می‌نویسد، فوق‌العاده دشوار است. حتی یک بار انجامش هم سخت است، حال تصور کنید بخواهید طی یک آلبوم این کار را انجام دهید! اگرچه که سوئیفت نزدیک به دو دهه است که در آلبوم‌های متوالی این کار را انجام می‌دهد.»

درو نوبیل نیز که یک دانشیار تئوری موسیقی است، می‌گوید: «تیلور سوئیفت در نوشتن موسیقی واقعاً خوب است. این امر غیرقابل انکار است. او می‌داند که چگونه یک ملودی بسازد. موضوعات آهنگ‌های او بسیار مرتبط است. من یک مرد ۳۸ ساله هستم و می‌توانم به آهنگ‌های او، حتی آهنگ‌هایی که در ۲۰ سالگی نوشته است، گوش دهم و با آنها ارتباط برقرار کنم.»

همه کاره بودن او

سوئیفت به طرز ماهرانه‌ای ژانرهای مختلفی مانند کانتری، پاپ، آلترناتیو و فولکلور را در زندگی حرفه‌ای خود تجربه کرده است. نوبیل و کونیگزبرگ می‌گویند که تسلط بر این توانایی برای تکامل دشوار است، اما او موفق شد و توانست همچنان کاراکتر «تیلور سوئیفت» را حفظ کند.

سوئیفت که در اصل یک هنرمند ژانر کانتری بود، ابتدا با آلبوم «قرمز» (Red)، فضای کاری خود را به موسیقی پاپ آغشته کرد. او در این آلبوم با مکس مارتین که یکی از تهیه‌کنندگان مطرح آمریکا است، همکاری کرد.

در حالی که فضای کلی آلبوم «قرمز» پاپ بود اما در آلبوم از سازهای بانجو استفاده شده بود و سوئیفت سبک و سیاق کانتری را در خواندن آهنگ‌ها حفظ کرد. سوئیفت اما در آلبوم «۱۹۸۹» خود طی اقدامی بی‌سابقه، به طور کامل ژانر کانتری را کنار گذاشت. در حقیقت او با این کار برای همیشه کانتری را از کار خود حذف کرد و در قالب یک هنرمند جدید در اوج کاری خود ظاهر شد.

البته او به داستان سرایی خود در آثار غیرکانتری که یکی از ویژگی‌های بارز موسیقی کانتری است، ادامه داد و با همین ترفند توانست آن طرفدارانی که او را به خاطر سبک کانتریش دنبال می‌کردند، نگه دارد. به هر حال او یک داستان‌سرای عالی است، چه داستانی تخیلی در مورد کسی که شوهرش را به قتل رسانده باشد و چه داستانی درباره روابط عاطفی خودش.

هنگامی که دو آلبوم «evermore» و «folklore» در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، جهان بار دیگر شاهد تسلط سوئیفت در تغییر ژانر، از پاپ به فولک و آلترناتیو بود.

نوبیل درباره این اقدام می‌گوید: «اگر هنرمندان از ژانر اصلی خود دور شوند، اغلب اوقات طرفداران شورش می‌کنند اما سوئیفت این ریسک را کرده است و این باورنکردنی است.»

هوش تجاری سوئیفت

کونیگزبرگ می‌گوید: «موفقیت در صنعت موسیقی صرفاً به موسیقی مربوط نمی‌شود، بلکه در مورد تجارت است و مهارت‌های تجاری تیلور شگفت‌انگیز است».

درحقیقت از توانایی او در ساخت ماهرانه برند خود گرفته تا حرکت‌های استراتژیکش، سوئیفت ثابت کرده است که هم یک هنرمند موفق است و هم یک تاجر. به عنوان مثال، تصمیم او برای تولید فیلمی از تور اخیرش (Eras tour) نتایج خارق العاده‌ای داشت. این فیلم که در ماه اکتبر به سینماها رفت، «پرفروش‌ترین فیلم کنسرت» است که در افتتاحیه ۹۲.۸ میلیون دلار درآمد داشت.

همچنین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی سوئیفت او را در جایگاه بالای هنرمندان موسیقی می‌نشاند؛ درحقیقت او از ابتدای فعالیت خود ارتباط با طرفدارانش در رسانه‌های اجتماعی را انجام داد که در آن زمان غیرعادی بود.

حرکت درخشان سوئیفت

از اقدام سوئیفت برای ضبط مجدد و انتشار مجدد آلبوم‌های اولیه‌اش به طور گسترده‌ای به عنوان یک تصمیم هوشمندانه یاد می‌شود. این تصمیم ناشی از اختلاف عمومی سوئیفت با شرکت ضبط قبلی خود، Big Machine، و مالک آن Scooter Braun است. در سال ۲۰۲۰، براون حقوق اصلی ضبط‌های تیلور سوئیفت را فروخت و در اقدامی تلافی‌جویانه بی‌سابقه، سوئیفت آلبوم‌های خود را دوباره ضبط کرد و بدین ترتیب کنترل شخصی بر حقوق اصلی ضبط‌های جدید به دست آورد.

در حالی که سوئیفت خاطرنشان می‌کند که همه این‌ها برای برگرداندن حقوق هنرمندان بوده است اما ثابت شده است که یک تصمیم تجاری درخشان بود. درحقیقت آلبوم‌های تازه ضبط‌شده بسیار محبوب بوده‌ و موجب حمایت از تور Eras و افزایش تعهد طرفداران به او شدند.

آینده نگری او

نوبیل می‌گوید سوئیفت درک ذاتی از خواسته‌های مخاطبانش دارد و این توانایی می‌تواند توضیح دهد که چرا موفقیت زیادی کسب کرده است. او سه لحظه را دلیل شیدایی امروزی سوئیفتی‌ها می‌داند:

۱۹۸۹

زمانی که آلبوم «۱۹۸۹» در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، موسیقی الکترونیک (EDM) چارت ۴۰ موسیقی برتر را تسخیر کرده بود. آهنگ‌های زد و کالوین هریس با آهنگ‌های پردازش شده توسط کامپیوتر و صدای ترکیب شده در صدر جدول قرار داشتند. با توجه به محبوبیت فزاینده EDM، نوبیل می‌گوید که دوستداران موسیقی میل به چیزی داشتند که علاقه آنها به موسیقی پاپ «dance-y» را برآورده می‌کرد و در عین حال بیانی معتبر از شخصیت یک هنرمند بود. او استدلال می‌کند که این اتفاق در آلبوم «۱۹۸۹» سوئیفت رخ داد.

شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰

نوبیل می‌گوید در طول قرنطینه همه‌گیر سال ۲۰۲۰، سوئیفت با انتشار غافلگیرکننده دو آلبوم folklore و evermore در ژانر indie folk حال و هوای طرفدارانش را مجذوب خود کرد. سوئیفت با انحراف آشکار از موسیقی پاپ به دنبال همکارانی با تجربه در ژانرهای جدید برای کار روی آلبوم‌ها شد؛ تصمیم هنری دیگری که آن هم یک تصمیم تجاری موفق بود.

کونیگزبرگ می‌گوید: «این اقدام دقیقاً همان چیزی بود که فرهنگ در آن زمان به آن نیاز داشت؛ یک آلبوم متفکر و تأمل برانگیز که منعکس‌کننده حس غالب انزوای اجتماعی است.»

فولکلور در سال ۲۰۲۰ به پرفروش‌ترین آلبوم ایالات متحده تبدیل شد و همانطور که نوبیل توضیح می‌دهد، این موفقیت تصادفی نبود.

او ادامه می‌دهد: «طرفداران با این آهنگ‌ها دوباره بیرون از خانه بودند و زیبایی طبیعت را کاوش می‌کردند؛ آهنگ‌هایی که صدایی روستایی داشتند و درباره رودخانه‌ها و درختان صحبت می‌کردند. او همیشه توانسته از چیزی که همه ما آرزوی آن را داریم استفاده کند.»

تور era

نوبیل می‌گوید دو نیروی فرهنگی را می‌توان به عنوان مدرکی برای موفقیت تور Eras بررسی کرد؛ یک اینکه در دنیای پس از همه گیری، مردم برای تجربه کنسرت زنده گرسنه بودند و دوم اینکه ما به عنوان یک جامعه، در میان انزوای فزاینده خود به دلیل کار از راه دور، رسانه‌های اجتماعی و سکولاریزاسیون رو به رشد، درصدد تجربه‌های جمعی هستیم. شرکت در یک کنسرت با ده‌ها هزار نفر دیگر که آنها نیز با آهنگ‌های تیلور سوئیفت بزرگ شده‌اند، بسیار عمیق‌تر از قدردانی از موسیقی اوست، بلکه می‌گوید «شما بخشی از یک جنبش هستید».

آیا می توان از موفقیت سوئیفت تقلید کرد؟

خیر.

نوبیل معتقد است که سوئیفت هر حرکتی را برای مواجهه با یک لحظه خاص طراحی کرده است و اگر آنها در زمان‌های دیگری انجام می‌داد، احتمالاً از موفقیت یکسانی برخوردار نمی‌شد. به عنوان مثال، اگر فولکلور در سال ۲۰۱۹ منتشر می شد، تأثیر مشابهی نداشت. این‌گونه نیست که او از دیگران برتر باشد؛ بلکه در کتگوری قرار دارد که افراد کمی شامل آن می‌شوند، توانایی عالی او در نوشتن موسیقی که با این لحظات فرهنگی ترکیب شده‌اند، ترکیب نادری است.

بیانسه از هنرمندانی است که به چنین موفقیتی نزدیک شده است اما نژاد تأثیر زیادی در جهانی نشدن هنر او در این وسعت دارد، اگرچه که برای یک سفیدپوست چنین چیزی مطرح نیست.

وقتی تیلور سوئیفت در مورد پایان رابطه عاطفی خود صحبت می کند، تصور این است که او به طور کلی درباره این مسئله صحبت می‌کند. ولی وقتی بیانسه درباره خیانت شوهرش به او و نحوه کنار آمدن با آن صحبت می‌کند، به روایت او به چشم روایتی از روابط سیاهپوستان نگاه می‌شود. دلیل اینکه می‌توانیم تیلور سوئیفت را نماینده همه ببینیم این است که او بلوند و سفیدپوست است و نژاد برایش مطرح نیست؛ در صورتی که بیانسه سیاه‌پوست است و نژاد دارد.

البته در نهایت فراموش نکنیم که تا حدی هم علاقه بالای طرفداران به سوئیفت به شیدایی می‌مانند و نمی‌توان به هیچ وجه او را بزرگ‌ترین هنرمند عصر حال حاضر خواند، چرا که در این صورت باید با بزرگانی مانند پینک فلوید یا بیتلز مقایسه شود که اصلا موجه نیست.

آنچه جای بحث ندارد این است که ژانر پاپ در دوران تیلور سوئیفت است، داستانی عاشقانه از موفقیت‌های برتر و موفقیت افسون‌کننده که بر درخشش او به‌ عنوان یک تاجر تأکید می‌کند و به‌طور استراتژیک صنعت موسیقی را با هنرمندی و زیرکی هدایت می‌کند.

کد خبر 848295 منبع: ایسنا برچسب‌ها موسیقی ایرانی خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

دیگر خبرها

  • گریه ناگهانی آقای خواننده در هنگام اجرای آهنگ در کنسرت | فیلم
  • تصاویر جدید جاستین بیبر که طرفدارانش را نگران کرد + عکس
  • این غذاهای دوست‌داشتنی دشمن مغزتان هستند؛ فراموشی در ۷۰ سالگی در انتظارتان است
  • سندرم مرموزی که چهره خواننده مشهور را عوض کرد؛ بیماری «سلن دیون» چیست؟
  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • خواننده تیتراژ «رستگاری» کنسرت می‌دهد/ انتشار چند تک آهنگ عاشقانه
  • پشت‌پرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)